بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

بانس ریت ( bounce rate ) یا نرخ پرش یک موضوع مهم در کسب و کار است. اگر مفهوم این موضوع را به درستی درک کنید، به موفقیت‌های زیادی دست پیدا خواهید کرد. این مفهو هم در کسب و کار در دنیای وب کاربرد هم در دنیای واقعی کاربردی است.

مفهوم بانس ریت

اما بیایید بدون مقدمه به اصل موضوع بپردازیم. برای درک بهتر مفهوم بانس ریت ( bounce rate ) یک مثال ساده می‌زنیم. فرض کنید شما وارد یک فروشگاه برای خرید شال و روسری می‌شوید. اگر با یک فروشگاه به هم ریخته، بدون دسته بندی درست و با محصولات مامرتبط روبه‌رو شوید، در کوتاهترین زمان ممکن از آنجا خارج می‌شوید. دلیل این کار شما واضح است. شما درک درستی از محصول مورد نیاز خود دارید. نیاز دارید که در فروشگاه، به قفسه مورد نظر راهنمایی شوید. سپس در بین محصولات موجود، محصولات مشابه را مشاهده و اقدام به انتخاب نمایید. اما وقتی با قفسه‌های نامنظم مواجه می‌شوید، حس می‌کنید که محصول مورد نظر شما در آنجا نیست. پس بی درنگ فروشگاه را ترک می‌کنید.

بانس‌ ریت ( bounce rate ) دقیقا به همین معناست. یعنی یک شخص وارد سایت شما می‌شود. به هدف اصلی خود نمی‌رسد ودر کوتاه‌ترین زمان ممکن از سایت شما خارج می‌شود. بانس را با نام نرخ پرش نیز می‌شناسند.

بانس ریت را بهتر بشناسیم

بیایید کمی علمی‌تر صحبت کنیم. زمانی که از واژه نرخ استفاده می‌کنیم، در حقیقت باید اتفاقات را بین دو نمونه آماری مختلف بررسی کنیم. نرخ پرش در واقع به این معناست که چند درصد از افراد یکه وارد سایت شما می‌شوند، به سرعت از سایت شما خارج می‌شوند. قطعا با رفتار یک نفر امکان بررسی دقیق وجود ندارد. مثل این است که یک نفر بدون حوصله و بدون قصد خرید وارد یک فروشگاه شود. خروج ناگهانی وی نمی‌تواند دلیلی برای  عدم رضایت از وضع موجود باشد. اما وقتی از بین 10 نفر ورودی، هفت نفر به سرعت از آن فروشگاه خارج می‌شوند،‌بحث کمی متفاوت می‌شود.

لذا این مهم است که در سایت شما هم نرخ پرش مورد بررسی قرار گیرد. در روز افراد مختلفی بر اساس سرچ کلید واژه‌ها و یا لینک معرفی شده، وارد سایت شما می‌شوند. اما چند درصد از این افراد در سایت شما باقی می‌مانند؟ چند نفر ساعتها به مطالعه سایت شما می‌پردازند؟

هدف از ورود کاربر به سایت شما چیست؟

اگر بخواهید فعالیتی درست و منطقی در دنیای وب داشته باشید، لازم است به سوالاتی درباره کار خود پاسخ دهید.

مهم است که بدانید هدف از طراحی سایت شما چیست. یک کاربر برای چه هدفی وارد سایت شما می‌شود؟ قرار است کاربر به چهلینکی در سایت شما هدایت شود؟

و سوالات بسیار دیگر که باید به آن پرداخته شود. سپس بر اساس آن برنامه ریزی صحیحی در این رابطه انجام شود.

در اینجاست که با مشخص شدن پاسخ‌ها، می‌توانید برنامه ریزی درستی برای تولید محتوای سایت خود داشته باشید. در این شرایط با یک استراتژی مناسب، می‌توانید نرخ پرش سایت خود را کاهش دهید. پس در نظر داشته باشید استراتژی محتوایی در این زمینه دارای اهمیت بسیاری است.

چه مواردی باعث بالا رفتن بانس ریت می شود؟

طراحی سایت مناسب

یک طراحی سایت مناسب می‌تواند اعتماد کاربر را به خود جلب نماید. ما در مقاله روانشناسی طراحی سایت به آن پرداخته‌ایم. اما به طور خلاصه در این یادداشت به شما توضیحاتی خواهیم داد.

انتخاب یک استایل مناسب برای سایت، رنگ سازمانی مناسب،‌لوگوی مرتبط، نظم در طراحی و تصاویر مناسب باعث بالا رفتن میزان اعتماد کاربر به سایت شما خواهد شد.

تبلیغات زیاد ممنوع

تبلیغات جزئی از هر کسب و کاری می‌باشد. اما اگر وارد یک سایت با تعداد زیادی محتوای تبلیغاتی شوید، بدون شک آن لینک را می‌بندید. تبلیغات نیاز به یک برنامه‌ریزی صحیح دارد تا کاربر با حجم زیادی از محتوا که به آن نیاز ندارد مواجه نشود.

یک نکته مهم تبلیغاتی دیگر نیز وجود دارد. تبلیغات را مرتبط با موضوع سایت خود در ج کنید. برای مثال تبلیغ یک لباس‌فروشی در یک سایت فروش کتاب، اصلا گزینه مناسبی نیست.

طراحی منوهای مفهوم

اگر کاربر وارد سایت شما شود و با یک سایت گنگ و نامفهوم مواجه شود، قطعا از سایت خارج می‌شود. لذا بهتر است منوهای سایت کاملا مشخص باشد که کاربر دچار سردرگی نشود.

همچنین از قرار دادن فرم‌های پیچیده برای ثبت نام خودداری نمایید. سعی کنید با یک ساده سازی، همه فرایندهای سایت را گویا کنید. در نظر داشته باشید که کاربر تمایل دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به ساده‌ترین شکل کار خود را پیش ببرد. بنابراین لازم است که با طراحی صحیح کاربر را از سردرگمی نجات دهید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه درباره بانس ریت ( bounce rate ) یا نرخ پرش صحبت کنیم. در مقالات دیگر به صورت کامل درباره هر یک از موضوعات مطرح شده صحبت خواهیم کرد.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.