تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای نظم دادن به تولید محتوا و روند انتشار آن استفاده از تقویم محتوایی است. در حقیقت این تقویم باعث می‌شود که شما یک مسیر روشن برای یک زمان معلوم داشته باشید. در این راستا شما و تیم شما می‌دانند که در چه روزی،‌ چه کارهایی باید تحویل داده شود. دراین مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که تقویم محتوایی چیست؟

یکی از مهمترین فاکتورهای تولید محتوا، ‌انتشار آن دربازه‌های زمانی مشخص است. لذا باید بدانید که انتشار بی‌نظم می‌تواند تاثیر منفی بر روی سایت داشته باشد. هرگاه حرف از برنامه ریزی برای نظم بخشیدن در کار به میان می‌آید، خیلی‌ها به دنبال یک اپلیکیشن در این رابطه هستند. اما درحقیقت شما نیازی به یک اپلیکیشن مشخص ندارید. فقط کافیست که برنامه ریزی صحیحی درباره تولید محتوا داشته باشید. در این صورت ایجاد یک تقویم محتوایی آسان است.

اما سوال مهم این است:

یک تقویم محتوا دارای چه اجزایی می‌باشد؟ آیا برای ایجاد یک این مهم، لازم است از شخص خاصی کمک بگیریم؟

در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

اجزاء تقویم محتوایی

شاید برنامه‌ریزی در هر ابعادی، سخت به نظر برسد. اما سختی این کار فقط در برداشتن گام اول است. ادامه مسیر به مراتب آسان‌تر خواهد بود. ما در اینجا قصد داریم که گام اول را نیز برای شما هموار سازیم.

درابتدا لازم است که دسته بندی مناسبی از کار خود داشته باشید. یعنی بدانید که برای مثال چند پروژه در دست دارید. هر پروژه در چه زمینه‌ای است. چند نویسنده دارید. و خیلی سوال‌ها از این قبیل که می‌تواند دید مناسبی برای شروع کار ایجاد کند.

می‌توانید برای مثال از یک برگه برای برنامه ریزی ابتدایی استفاده کنید. فرض کنید  قرار است که شما برای سایت اردینوشت، تولید محتوای اختصاصی انجام دهید. تا اینجای کار نام مخاطب و نوع محتوا مشخص شد. حال مشخص کنید که این محتوا قرار است برای وب‌سایت این مجموعه باشد؟ و یا شبکه‌های اجتماعی؟ ما فرض می‌کنیم که این تولید محتوا برای وب‌سایت اردینوشت خواهد بود. طبق قرارداد قرار است در هفته چند مقاله تحویل داده شود؟ برای مثال 3 مقاله نیاز است. حالا لازم است نام موضوعات را بنویسید. تاریخ تحویل مشخص شود. نام نویسنده درج شود. همین کار باعث می‌شود که شما به یکباره تعداد زیادی از محتوا را به یک نویسنده واگذار نکنید.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در این راستا، کتاب برنامه نویسی به روش بولت ژورنال را مطالعه نمایید.

تقویم محتوایی در کجا ثبت شود؟

نیاز به نصب انواع اپلیکیشن نیست. شما می‌توانید از یک google sheet و یا google calender برای این منظور استفاده نمایید. فقط کافیست که اعضای تیم خود را به شیت و یا تقویم اضافه کنید تا آنها لیست کارها را بر اساس تاریخ تحویل مشاهده نمایند.

 

آیا ایجاد تقویم محتوایی یک فرآیند تخصصی است؟

پاسخ مثبت است. ما تا اینجای کار درباره برنامه ریزی  صحبت کردیم. اما مهمترین بخش ماجرا این است که ما چه زمانی چه محتوایی تولید کنیم. این یک تخصص مهم است. لازم است خیلی فاکتورها بررسی شود. نتیجه آن تدوین موضوعاتی است باعث برنامه‌ریزی های مختلفی می‌شود. برای مثال درج تخفیفات مناسبتی‌، بازاریابی، جشنواره‌ها و  خیلی مسائل دیگر که می‌تواند از یک برنامه ریزی صحیح ناشی شود. لذا در این زمینه لازم است که از خدمات مشاوران مجرب در این زمینه بهره‌مند شوید.

خبر خوب اینکه مجموعه اردینوشت دارای تیم مشاور برای ایجاد تقویم محتوایی می‌باشد. لذا در این رابطه می‌توانید با ما  از طریق این لینک در تماس باشید.

 

تقویم محتوایی چه مزایایی در زمینه تولید محتوا دارد؟

مهمترین مزیت داشتن یک تقویم ، ایجاد نظم است. هر چه در کار تولید محتوا، نظم بیشتری داشته باشید، به نتایج بهتری دست خواهید یافت. اما به جز موضوع نظم، موارد دیگری هم وجود دارد که این برنامه ریزی مدون، می‌تواند به آن کمکی شایان نماید. اما این موارد چه چیزهایی هستند؟

عدم فراموشی تاریخ‌های مهم

اتفاقات مهم می‌تواند تاثیر زیادی بر یک کسب و کار داشته باشد. برای مثال شب یلدا می‌تواند برای یک کسب و کاری مانند قنادی و یا خشکبار دارای اهمیت باشد. یا یک کسب و کار در سالروز تاسیس خود می‌تواند برنامه‌ای خاص برای مشتریان وفادار خود داشته باشد. لذا داشتن یک تقویم و برنامه ریزی مناسب، می‌تواند نگاه میان مدتی را به شما برای تولید محتوا دهد.

 

هماهنگی بیشتر بین اعضای تیم نویسندگان

یک برنامه‌ریزی صحیح باعث می‌شود که ناگهان نوشتن تعداد زیادی مقاله به یک نویسنده محول نشود. همچنین قبل از اتمام یک پروژه می‌توان برنامه ریزی درستی برای اخذ قرارداد جدید و یا تمدید قراردادهای موجود را ایجاد کند.

 

محتوای تکراری تولید نکنید.

یک قرارداد می‌تواند طولانی مدت باشد. قرار نیست لیست مقالات تهیه شده از بین برود. در اینصورت احتمال تولید محتوا ی تکراری زیاد می‌شود. لذا داشتن یک تقویم، در این زمینه بسیار کارآمد خواهد بود.

 

کلام آخر

موضوع تقویم محتوایی یک موضوع بسیار مهم است که در مقالات آتی بیشتر درباره جزییات آن خواهیم گفت. نکته بسیار مهم این است که همواره به یاد داشته باشید که یک موفقیت بزرگ، نیاز به یک برنامه‌ریزی صحیح دارد.

تیم اردینوشت همواره برای تولید محتوای تخصصی در کنار شماست. فقط کافیست که به قلم ما اعتماد کنید.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.