مثلث محتوایی چیست؟

مثلث محتوایی چیست؟

مثلث محتوایی چیست؟

برای تولید محتوای تخصصی، فاکتورهای زیادی وجود دارد. شاید فکر کنید که این جمله خیلی اغراق آمیز است. اما در واقع فاکتورهای تولید محتوای خوب، بی‌نهایت است. یک محتوای یونیک ترکیبی از معنا، ساختار و نوشتار است. هر یک از این موارد دنیای بی انتهایی دارد. لذا تولید محتوا صرفا نوشتن نیست. بلکه یک حرفه، هنر و تخصص است.  تیم اردینوشت برای اولین بار از عبارت مثلث محتوایی استفاده کرده است. ما اعتقاد داریم که برای تولید محتوای تخصصی، لازم است که مراحل زیادی طی شود. در این مراحل فاکتورهای زیادی وجود دارد که همگی باید شناسایی شوند. نتیجه بررسی فاکتورها، پاسخ به نیاز کاربر است. اردینوشت اعتقاد دارد که اولین گام برای تولید محتوا، ترسیم مثلث محتوایی می‌باشد. اما این مثلث محتوایی چیست؟ اضلاع آن از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

مثلث محتوایی مانند همه مثلث‌های دنیا دارای سه ضلع است. این اضلاع زمانی یک شکل هندسی را ایجاد می‌کند که در یک همبستگی و یکپارچگی باشد. بیایید خیلی از طفره نرویم و اضلاع آن را مورد بررسی قرار دهیم.

برای شروع تولید محتوا لازم است که سه سوال را از صاحب کسب و کار بپرسید. پاسخ این سه سوال باعث می‌شود که شما بتوانید طرح اولیه استراتژی بازاریابی محتوایی خود را ترسیم کنید و وارد مراحل بعد شوید.

این سه سوال مهم چه چیزهایی هستند؟

ضلع اول مثلث محتوایی اردینوشت: مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

شاید این سوال بسیار پیش پا افتاده به نظر بیاید. اما قبل از اقدام به نوشتن و تولید محتوا برای یک سایت، باید مخاطبان آن را به خوبی بشناسید. درک صحیح از مخاطبان و  جامعه هدف، ‌باعث می‌شود که شما به بهترین شکل بتوانید محتوای تخصصی خود را تولید نمایید. شناخت صحیح مخاطبان می‌تواند مسیر اصلی تولید محتوای شما را روشن سازد. بیایید با یک مثال موضوع را هر چه بهتر توضیح دهیم.

فرض کنید شما قرار است برای یک سایت که محصولات آن در زمینه لوازم آرایش و زیبایی است،‌ تولید محتوا کنید. مخاطبان این سایت به طور کلی خانمها هستند. موضوعات مورد علاقه خانمها د راین دسته، سلامت پوست و مو و سبک‌های آرایش است. حالا به این نکته فکر کنید که لحن نوشتار شما باید چگونه باشد؟ بسیار رسمی و یا ساده و یا خیلی دوستانه؟ احتمالا نثر ساده و روان برای خانمها در این مبحث جذاب‌تر خواهد بود. اما اگر قرار باشد یک سایت با موضوع خدمات درمانی سالمندان داشته باشید، آیا باز هم نثر ساده مناسب است؟

شما با شناخت کاربران هدف متوجه می‌شوید که لحن نوشتار به چه صورت باشد. همچنین در مورد جنسیت، رده سنی و نیازهای آنان اطلاعاتی را کسب می‌کنید. لذا این اطلاعات می‌تواند به شما در زمینه انتخاب کلمات کلیدی اصلی و فرعی کمک کند.

پس ضلع اول مثلث محتوایی، شناخت مخاطب هدف است.

ضلع دوم مثلث محتوایی اردینوشت: مخاطب به چه منظور وارد سایت می‌شود؟

هدف ورود کاربر به سایت چیست؟ آیا صرفا به دنبال خرید یک کالاست؟ یا به دنبال یافتن یک پاسخ است؟ کاربر با چه نیازی وارد یک سایت می‌شود؟ چگونه می‌توان نیاز او را پاسخ داد؟

این سوالات همگی بخشی از ضلع دوم مثلث محتوایی ما را مشخص می‌کنند. برای درک بهتر موضوع، روی مثال قبل تمرکز کنید. اگر هدف کاربر از ورود به سایت شما، دیدن محتوای آموزشی در ارتباط با نحوه ساخت ماسک خانگی برای پوست‌های خشک است،‌ بهتر است پکیج کاملی از این مقالات را برای او از قبل آماده کرده باشید. چرا که احتمالا کسی که پوست خشک دارد، نیاز به آموزش ساخت  ماسک خانگی برای موهای خشک هم دارد. شاید ناخن‌های خشک و شکننده‌ای هم داشته باشد. پس با شناخت هدف کاربر، می‌توانید نیاز کاربر را تعریف کنید و برای آن پاسخی داشته باشید.

پس ضلع دوم مثلث محتوایی، شناخت نیاز کاربر است.

ضلع سوم مثلث محتوایی اردینوشت: شما قصد هدایت کاربر به چه سمتی را دارید؟

این شما هستید که با تولید محتوای خوب، تعیین می‌کنید کاربر در سایت شما روی چه لینکی کلیک کند. در واقع شما باید مسیری را با محتوای تخصصی خود برای کاربر ایجاد نمایید تا به هدف شما برسد.

برای درک بهتر موضوع بیایید مثال بالا را بسط دهیم. یک خانم برای پیدا کردن راه حل خانگی برای رفع خشکی پوست وارد سایت شما شده است. در ابتدا پکیج کاملی از آموزش‌های شما را در سایت می‌بیند. سایت شما را بوک مارک می‌کند تا به صورت روزانه بتواند به سایت شما مراجعه کرده و از آموزش‌ها استفاده نماید.  بعد از چند وقت نوبت معرفی محصولات است. محصولاتی از قبیل انواع کرم آبرسان و مرطوب کننده و همچنین فروش انواع ماسک که برای پوست‌های خشک مفید است. حالا کاربر در کنار آموزش‌های سایت،‌ به شما اعتماد کرده است. پس وقت آن است که از شما خرید کند. آیا این همان چیزی نیست که دارنده کسب و کار به دنبال آن است؟

به همین سادگی می‌توان کاربر را در سایت نگه داشت و به سمتی سوق داد که در دسته مشتریان وفادار ما قرار گیرد. در واقع ضلع سوم نتیجه همبستگی دو ضلع قبل است.

مثلث محتوایی می‌تواند بسیار گسترده تر از این موارد باشد. ما سعی می‌کنیم درباره فاکتورهای مهم در بحث مثلث محتوایی، مطالب بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

تیم اردینوشت همواره برای تولید محتوای متنی، محتوای صوتی، محتوای چند رسانه‌ای و همچنین مدیریت شبکه‌های اجتماعی در کنار شماست. فقط کافیست به قلم ما اعتماد کنید.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.