هفت تکنیک‌ ساده برای تولید محتوا

تکنیک‌های کاربردی تولید محتوای متنی

هفت تکنیک‌ ساده برای تولید محتوا

تکنیک‌هایی ساده برای تولید محتوا، اما کاربردی

امروزه یکی از راه‌های تجارت، تجارت الکترونیکی است. هر چیزی نیازمند ابزاری است. قاعدۀ فروش اینترنتی و بهتر است بگوییم معرفی کالا به صورت اینترنتی، نیازمند تولید محتوایی کاربردی و در عین حال ساده است. شما برای تولید محتوا در هر زمینه‌ای نیازمند فراگیری یک سری فنون هستید که بدون آن نمی‌توان به این مهم دست یافت. من شروع این مقاله را با محوریت تجارت آغاز کردم؛ اما آنچه در ادامه می‌آید می‌تواند برای تمام زمینه ها کاربرد داشته باشد.

شناخت، اولین گام موثر در تولید محتوا

شناخت در هر زمینه ای لازم است. برای اقدام به هرکاری ما نمی توانیم خود را بی نیاز از شناخت و یادگیری بدانیم. باید در هر زمینه که ورود می کنیم قبلاً از آن شناخت حاصل کرده باشیم. تولید محتوا هم چنین است. نمی توان به صرف نوشتن هر چیزی ما آن را تولید محتوا بپنداریم؛ و پس از مدتی کارمان با شکست مواجه شود و بعد بگوییم ما که در تولید محتوا تلاش کرده بودیم، اما چرا نتوانستیم مخاطب را به آن جذب کنیم؟

باید این را بدانید که چگونه محتوا را تولید کنیم و چه چیزهایی برای آن نیاز داریم. پس بر می گردیم به موضوع شناخت که قبل از این به آن اشاره شد.

دومین گام، ارائه پرسش کاربردی

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که شناخت از چه چیزی باید پیدا کنید؟ این می تواند یک سؤال خوب و کلیدی باشد. با طرح این پرسش می توان برای یافتن پاسخ اقدام کرد. در نظر داشته باشید که لازمۀ هرکاری در وهلۀ اول طرح پرسش است. اساساً انسان تا سؤال نداشته باشد، نمی داند که به دنبال چه چیزی باید برود. پس یکی از اساسی ترین موضوعات که کمتر به آن پرداخته می شود و کمتر به آن اندیشیده می شود، سؤال است.

اینکه شما این یادداشت را تا اینجا خوانده اید، نشانگر این است که شما با پرسشی در ذهن مواجه هستید که چگونه تولید محتوا کنید! ما هم در این یادداشت سعی می کنیم چند راهکار کلیدی را برای شما ارایه کنیم.

راهکارهای اولیه تولید محتوا

شناخت کار خود

اول باید این سؤال را از خود بپرسید که کارتان چیست و هدف از ارایۀ خدماتی که در نظر دارید چیست؟ به نوعی شما باید از نیاز جامعه آگاه باشید که امروزه به دنبال چه چیزی می گردد؟ شما قطعاً کارتان را برمبنای نیاز جامعه انتخاب کرده اید و می دانید که امروزه نیاز جامعه چیست! اما نمی دانید که کارتان را چگونه معرفی کنید. موضوع شناخت در اینجا به کار شما می آید.

شما باید به کاری که انجام می دهید، اِشراف کامل و یا نسبتاً کامل داشته باشید. یعنی بتوانید کارتان را به صورت زبانی برای دیگران به روانی توضیح دهید. این نوع بازاریابی را می توانیم بازاریابی «لسانی» و یا «چهره به چهره» بنامیم. یعنی شما قدرت برقراری ارتباط خوبی داشته باشید تا بتوانید مخاطب را پای حرف هایتان نگه دارید. البته این قدرت بستگی به این دارد که شما طوری صحبت کنید که او خسته نشود و البته حواستان به نوع چهره و حرکات او باشد تا اگر احساس کردید که حوصلۀ شنیدن حرف های شما را ندارد، سخن تان را کوتاه کنید. این آگاهی برای شما که می خواهید کارتان را به دیگران معرفی کنید، لازم است. یعنی بدون فراگیری این مهم نمی توانید بازاریاب موفقی باشید.

قدرت بیان، قدرتی بی نظیر

موضوع دیگری که باید روی آن تکیه کنید، قدرت بیان است. ما وقتی از قدرت بیان صحبت می کنیم، دقیقاً از چه چیزی سخن می گوییم؟ اساساً به چیزی نوع بیانی، بیان قدرتمند می گویند؟ از نظر ما بیان قدرتمند، بیانی است که بتواند مخاطب را برای تمام مدتی که کارمان را ارایه می کنیم، نگه دارد. بیان قدرتمند، بیانی است که شمرده شمرده، با طمأنینه و در عین حال رسا باشد. صدا نباید بیش از حد بلند باشد که مخاطب را خسته می کند؛ و در عین حال نباید آن قدر ضعیف باشد که مخاطب برای شنیدن صدا به شما نزدیک شود. این ها گوشه ای از بازاریابی لسانی است. اما در این مقاله به این موضوع کار نداریم؛ اما بیان این نکات برای وجه شباهت شان با تولید محتوا بود، که ذکر شد.

چگونه بنویسم

حال تصور کنید شما تمام اندوختۀ خود را می خواهید در قالب یک مقاله به مخاطب ارایه کنید. اولین کاری که نیازمند انجام آن هستید نوشتن تمام اطلاعات تان از کارتان است. همان طور که به مخاطب توضیح می دهید، باید بنویسید. یعنی توانایی نوشتن داشته باشید. توانایی نوشتن یکی از کارهایی است که باید فرا گیرید. شما بدون دانش نمی توانید در این کار ورود کنید. یکی از وجوه واجب نوشتن آگاهی نسبت به زبان است. قطعاً شما نیازمند دانستن قواعد زبانی هستید. در نظر داشته باشید که تولید محتوای تخصصی یکی از راه هایش شناخت زبان است. اگر بخواهیم به محتوایی به اصطلاح امروز «یونیک» دست پیدا کنیم، باید به نکاتی مهم زبانی توجه ویژه ای داشته باشیم.

ویژگی های متن خوب

در نظر داشته باشید که مقاله های شما باید جامع، کامل و در عین حال روان خوان باشد. به طوری که مخاطب با خواندن آن احساس خستگی نکند. این مهم را تنها باید با نوشتن اصولی و محتوای تخصصی رعایت کنید. محتوایی اصولی و تخصصی است که نویسندۀ آن نسبت به زبان آگاهی داشته باشد.

نگارش اصولی

دربارۀ خوانده شدن مقالۀ تان باید در نظر داشته باشید که نوع جمله بندی شما تأثیر دارد. جمله بندی باید دارای قاعده(کوتاه و بلندی به اقتضای کلام) باشد. نمی توان با نوشتن سرسری از مخاطب توقع داشت که جانِ کلام شما را دریابد و تا انتهای مقاله شما را همراهی کند. این هم یکی دیگر از اصول تولید محتوای تخصصی و یونیک است. زبان مقالۀ شما باید شسته رُفته و تمیز و بی نقص باشد. نگارش درست و صحیح می تواند مخاطب از هر طیفی را به خود جلب کند. نوع نگارش شما، شناخت نامۀ شخصیت و تعهد شما نسبت به کار است.

به بیان دیگر یک تولید محتوای تخصصی و یونیک بستگی به دانش شما در زمینۀ نوشتن دارد. باید به این مسأله دقت کافی داشته باشید. یکی دیگر از نکاتی که دربارۀ تولید محتوای تخصصی باید در نظر داشته باشید صمیمیت در نوشتار شماست. یعنی خواننده مقاله نباید احساس کند که شما با او بیگانه هستید. باید همواره در مقالۀ شما احساس راحتی داشته باشد و به نوعی با آن خود را همراه ببینید.

در انتخاب واژگان باید دقت داشته باشید

واژه هایی که برای نوشتن مقاله از آن استفاده می کنید، بسیار مهم است. نباید نوشته تان از کلمات قلمبه سلمبه استفاده کنید. مخاطب و خوانندۀ محتوای تخصصی باید کلماتی که در نوشته به کار رفته است را به سرعت دریابد. نباید از کلمات ثقیل برای نوشته تان استفاده کنید که معنای آن برای خواننده دشواریاب و سخت باشد. این می تواند مخاطب را از ادامۀ خواندن بازدارد. در عین حال که تلاش می کنید مقاله تان آسان و محتوای تان تخصصی باشد، باید در نظر داشته باشید که از زبان معیار و تمیز هم تخطی نکنید. چرا که همان طور که گفته شد، نوشتۀ شما نمایان گر تعهد و دانش شما نسبت به کارتان است.

تیم اردینوشت همواره برای تولید محتوای متنی، محتوای صوتی، محتوای چند رسانه‌ای و همچنین مدیریت شبکه‌های اجتماعی در کنار شماست. فقط کافیست به قلم ما اعتماد کنید.

نویسنده: حمید ضیایی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.