استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟

استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟

استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟

اگر اهل جستجو در اینترنت باشید،‌ متوجه شده‌اید که نگرش بازاریابی در دنیای وب با گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. در یک دوره، مدیران هر سایت برای بالا رفتن بازدید سایت خود اقدام به تولید محتوا در هر زمینه و هر موضوعی می‌کردند. بعد از یک مدت، صاحبان کسب و کار اینترنتی، متوجه شدند که انتشار مقالات بسیار متنوع و پراکنده، باعث ماندگاری کاربر در سایت نمی‌شود. آن چیزی که کاربر را در یک سایت نگه می‌دارد، توضیحات کامل درباره یک محصول و معرفی محصولات مرتبط است. اما امروزه کمی شرایط تغییر کرده است. ما با عنوان تازه‌ای به نام استراتژی بازاریابی محتوایی روبه‌رو هستیم.

 

انتظار کاربران

در حال حاضر یک کاربر تمایل دارد در سایتی حضور داشته باشد، که پاسخ سوالات او را بدهد. همچنین بتواند با طرح موضوعات جدید، سوالات جدیدی در ذهن وی ایجاد کند. همین موضوع باعث می‌شود که کاربر ساعت‌ها در یک سایت بماند و موضوعات و مقاله‌های مختلف را بررسی نماید. حالا سوال مهم این است که برای رسیدن به این هدف، چه راه حل‌هایی وجود دارد؟

بازاریابی محتوا چیست؟

در ابتدا باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ برای چه منظور وارد سایت شما می‌شوند؟ شما قصد راهنمایی کاربر به چه سمتی را دارید؟

این سه سوال، هر یک اضلاع یک مثلث مهم را تشکیل می‌دهند که ما به آن مثلث محتوایی می‌گوییم. در واقع پاسخ به این سوالات باعث می‌شود که استراتژی محتوایی به شکل کاملا اولیه شکل بگیرد. در مراحل بعد لازم است که طرح کلی مورد بررسی قرار گیرد تا به هدف خود برسید. 

تولید محتوا صرفا یک هدف در دنیای دیجیتال نیست. بلکه تولید محتوای متنی، محتوای صوتی، محتوای چند رسانه‌ای و سایر شکل‌های تولید محتوا کارایی بسیاری دارند. همه این روش‌ها یک هدف مشترک دارند. آن هدف چیزی نیست جز جذب کاربر. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که تفاوت تولید محتوا و تبلیغات در چیست؟  

تفاوت تولید محتوا و تبلیغات

تبلیغات در واقع یک نوع تولید محتوای تهاجمی است. در تبلیغات، شما همواره در حال تولید محتوا هستید. این محتوا را در بازه زمانی مشخص به کاربران خود نشان می‌دهید. اما نکته مهم این است که هزینه تبلیغات بسیار بالاست. همچنین این محتوا، تاریخ انقضا دارد. هیچ تبلیغی نیست که به صورت دائم نمایش داده شود. همین تغییرات مداوم،‌ نیاز به پرداخت هزینه‌های گزافی دارد. اما در محتوای متنی، شما نیاز به پرداخت هزینه‌های بالایی ندارید.  همچنین محتوای شما در وب‌سایت و یا شبکه‌ای اجتماعی به صورت مداوم دیده می‌شود. این محتوا به صورت دائم می‌تواند توسط افراد سرچ شود و نتیجه این جستجو،‌ رسیدن کاربر به سایت شما باشد. لذا تولید محتوای متنی اگر به صورت درست و برنامه ریزی شده باشد، می‌تواند شما را به هدف مطلوب خود برساند.

  چرا به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

مهم‌ترین هدف بازاریابی محتوایی، جذب کاربر است. در واقع لازم است که کاربر  به سایت شما اعتماد کند. جلب اعتماد یک کاربر به این معناست که آن شخص برای یافتن سوالات خود،‌ در این سایت جستجو می‌کند. مهم‌تر از این جستجو، اعتماد به مجموعه شماست. بعد از یک مدت این کاربر از محصولات و خدمات شما استفاده خواهد کرد. همچنین این کار باعث بالا رفتن ترافیک مفید سایت شما می‌شود. هرچه ترافیک سایت شما بیشتر باشد، سئوی سایت شما دربازه زمان وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

 

مهم‌ترین هدف بازاریابی محتوا

زمانی که شما اقدام به تبلیغات می‌کنید، افراد زیادی وارد سایت شما می‌شوند. در این بین افرادی اقدام به خرید و استفاده از محصولات کرده و در اصطلاح مشتری شما می‌شوند. اما  تا چه اندازه این کاربران به شما و برند شما وفادار می‌مانند؟ در بازاریابی محتوا، هدف جذب کاربر آگاه در زمینه فعالیت شماست. در واقع شما با تولید محتوای تخصصی، سعی در جذب افرادی دارید که به نحوی در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو،‌ به دنبال اطلاعاتی هستند که با محتوای کسب و کار شما مطابقت دارد. ورود این کاربر به سایت شما،‌ باعث می‌شود که در صورت اعتماد آن شخص، شما صاحب یک کاربر و مشتری وفادار شوید. در واقع آن فرد نیاز به اطلاعاتی در زمینه کاری شما دارد. لذا از این پس برای یافتن سوالات خود، سایت شما را مرجع قرار می‌دهد. پس به صورت دوره‌ای سایت شما را بازدید می‌کند. عضو خبرنامه سایت شما می‌شود و در نهایت خدمات و محصولات شما را خریداری می‌کند. 

پس برای رسیدن به این هدف، لازم است که استراتژی بازاریابی محتوایی داشته باشید.

 

کلام آخر

ما در مقالات بعد درباره استراتژی بازاریابی محتوا، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تیم اردینوشت همواره برای تولید محتوای متنی، محتوای صوتی، محتوای چند رسانه‌ای و همچنین مدیریت شبکه‌های اجتماعی در کنار شماست. فقط کافیست به قلم ما اعتماد کنید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.